عمر آنقدر کوتاه است که نمی‌ارزد آدم حقیر و کوچک بماند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

همه خواص ماش و فواید جوانه ماش برای سلامتی انسان

همه خواص ماش و جوانه ماش برای سلامتی انسان

ماش برای بدنسازان و ورزشکاران

ماش از جمله حبوباتی است که بنا به روشهای مصرف متفاوتی که دارد، شاید بتوان گفت همه ما حداقل یکبار آن را مورد مصرف قرار داده ایم. در مورد ماش باید بدانید که از نظر اصالت یک گیاهی است که بومی هندوستان به شمار می رود ولی امروزه در هر جایی از این دنیا کاشت و برداشت می شود، از جمله در ایران.

در ایران فصل کاشت ماش، فصل پاییز است و بعد از برداشت محصول جو یا گندم، کشاورزان ماش را می کارند و زمانی که دانه‌های آن سفت و غلاف دانه های ماش زرد رنگ یا سیاه رنگ شد، محصول آن را طی چند نوبت درو می‌کنند.

این گیاه در بین انگلیسی زبانان هم شناخته شده است، نام انگلیسی آن برگرفته از یک لغت از زیان هندی است و معنی آن «دانه سبز» است.

ماش از نظر شکل ظاهری گیاهی علفی به شمار می رود که ساقه زاویه‌دار به ارتفاع ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر دارد و برگ‌های این گیاه منتهی به پیچک ترکیب شده از ۴ تا ۷ زوج برگچه است.

نام علمی ماش Vigna radiata است و از نظر دوره زمانی رشد و پرورش، گیاهی یک ساله است و به شکل بوته یا بالا رونده می روید. ریشه‌های گیاه ماش مستقیم هستند و مقداری انشعاب دارند. دارای ساقه‌ها راست، ظریف، منشعب کرک دار است و دارای رنگ سبز روشن است و ارتفاعی نزدیک به ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر دارد. گل آذین خوشه ای شکل است و گل‌هایی به رنگ لیمویی زرد  دارد. در هر بوته از گیاه ماش ۲ تا ۸ غلاف وجود دارد و در هر غلاف از آن هم ۱۰ تا ۲۰ بذر وجود دارد که به رنگ سبز، طلایی، قهوه‌ای و سیاه دیده می شوند.

به طور تقریبی و از نظر زمانی از چهار هزار سال پیش تا به امروز و از نظر جغرافیایی در جنوب هند گیاه ماش کاشته می شده و مورد مصرف قرار می گرفته است. از جمله در کشور تایلند آثاری در خصوص استفاده و کشت ماش در ۲۲۰۰ سال پیش توسط باستان شناسان و مردم شناسان کشف شده است. در کشور چین، گیاه ماش به سویای سبز شهرت دارد.

موارد استفاده جهانی از ماش

از ماش در اغلب نقاط جهان در تهیه سالادها و غذاهای رژیمی استفاده می شود. در سالاد از این گیاه به شکل جوانه آن استفاده می شود که باید در این خصوص بدانید که جوانه ماش دارای خواص بسیار بیشتر از دانه معمولی ماش است.

در کشور هند این گیاه را به شکل متفاوتی مورد مصرف قرار می دهند، آنها دانه‌های ماش را آب پز می کنند و بعد از پختن در روغن سرخ کرده و سپس آن را در طبخ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می دهند. معمولا ماش آب پز و سرخ شده در تهیه خورشت ماش بیشترین کاربرد را دارد.

در کشور فیلیپین ماش را به شکل سوپ می خورند. آنها سوپ ماش را با میگو پخته و مصرف می کنند. گفتنی است که ماش در تهیه و طبخ غذاهای محلی برخی کشورها از قبیل چین، برمه، سریلانکا، تایلند، ژاپن، کره، فیلیپین، بنگلادش، پاکستان، هند، اندونزی، ویتنام و دیگر نقاط جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. در اروپا هم از ماش به شکل جوانه استفاده می شود.

در تهیه ژله‌ها و رشته فرنگی از نشاسته ماش استفاده می‌شود. در مورد شرایط نگهداری ماش باید گفت که آن را می‌توان در محلی به دور از نور خورشید و در مکانی خنک و ترجیحا تاریک به مدت شش ماه نگهداری کرد.

ماش در طب سنتی

از نظر طب سنتی، ماش دارای طبعی سرد و خشک است و همین طبع ماش است که باعث از بین رفتن التهابات صفرا می شود. در این طب فواید زیادی برای ماش بر شمارده اند که در ادامه آنها را خواهید خواند.


ماش را به خاطر فواید زیر بیشتر بخورید!

خاصیت میکروب کش بودن ماش

ماش یکی از حبوباتی است که دارای خواص ضد میکروبی است و باعث سم زدایی و ضد عفونی شدن بدن می شود و اجازه نمی دهد که بدن ویروسی شود. به دلیل همین خاصیت فوق العاده ماش است که جایگاه خاصی در بین حبوبات دارد.

خواص ماش برای سرماخوردگی

با روش مختلف خانگی می توان سرماخوردگی را درمان کرد و از خوردن داروهای مضر شیمایی هم خودداری کرد. یکی از داروهای خانگی سرماخوردگی، ماش است که می توان ان را به شکل آش مورد مصرف قرار داد. مصرف آش ماش در درمان سرماخوردگی های شدید بسیار مفید است. برای درمان آبریزش بینی و رفع تب و لرز ناشی از سرماخوردگی می توان روی خواص ماش حساب کرد!

ماش برای دردهای قاعدگی

یکی از مشکلات خانمها و دختر خانمها دردهای ناشی از عادت ماهانه یا پریودی است. روشهای مختلف خانگی و شیمیایی برای کاهش درد در این دروان وجود دارد که ما بهترین روش را استفاده از ماش می دانیم. چرا که ماش حاوی انواع ویتامین ها بویژه ویتامین های گروه B ، منیزیم و همچنین فولات است که همه اینها دردهای پیش از قاعدگی را به حد زیادی کاهش می دهند.

خواص ماش برای استرس

اگر در مواد خوراکی که ما مورد مصرف قرار می دهیم، منزیم به حد کافی وجود داشته باشد، تولید و ترشح هورمونهای بدن تنظیم می شوند و همچنین کنترل سطح هیجانات و استرس نیز به خوبی صورت می گیرد. برای این منظور ماش زیاد بخورید، چرا که ماش سرشار از منیریم است.

ماش برای پوست چه خواصی دارد؟

ماش دارای ویتامین های D و E است. این دو ویتامین برای زیبایی و طراوت پوست بسیار مهم هستند. کسانی که می خواهند بدون هزینه و بدون عوارض جانبی پوستی زیبا و درخشان داشته باشند، از ماش غافل نشوند. توصیه دیگر آن که اگر جزو افرادی هستید که رژیم غذایی گیاهخواری دارید، حتما ماش را در سبد رژیم تان بگنجانید. ماش برای گیاهخواری و این رژیم بهترین نتیجه را دارد و اکثر مواد مغذی را به بدن شما می رساند.

خواص ماش برای مو

از جمله مواد ضروری برای رشد و زیبایی موها، روی است که باعث جلوگیری از ریزش آنها هم می شود و باعث می شود موها مرطوب بمانند و دیگر وز نشوند. اگر موهایی به این زیبایی می خواهید و اگر می خواهید موهایتان خیلی زود رشد کنند، ماش را مصرف کنید. این را بدانید که در ترکیب ماش روی به مقدار لازم وجود دارد و به همین علت هم در سلامت مو تاثیر زیادی دارد.

 

درمان زخم های پوستی با ماش

چون ماش منبع خوبی از پروتئین ها است؛ به این علت هم برای بهبود سریع خراش های پوستی، زخم های سطحی پوست و سایر مشکلات و آسیب های پوستی تاثیر مثبت بسیار زیادی دارد.

اگر اگزما دارید حتما از خواص ماش برای اگزما بهره بگیرید. برای این هدف ماش پخته شده را با سرکه میل کنید.

خواص ماش برای رفع سفیدی مو

ماش از جمله حبوباتی است که مصرف آن تاثیر زیادی در کاهش لک های سفید پوست دارد. برای این هدف کافی است جوانه ماش را با مقدارکمی نمک پخته و از این ترکیب به صورت روزانه میل کنید. گفته شده است که ماش برای سیاه شدن مو هم خاصیت دارد و همچنین کسانی که به بیماری های پوستی، بخصوص به خارش پوست مبتلا هستند، خوردن ماش را در برنامه غذایی شان بگنجانند.

خواص ماش برای سیستم گوارش

اگر در بدن به اندازه کافی فیبر وجود داشته باشد، عملکرد دستگاه گوارش به خوبی صورت می گیرد. این را بدانید که ماش یک منبع غنی از فیبر است و اگر جزو افرادی هستید که دچار مشکلات گوارشی هستید، حتما در رژیم غذایی تان این دانه ارزشمند را بگنجانید. درحقیقت یکی از خواص ماش زود هضم بودن آن است و چنانچه دچار مشکلات دستگاه گوارش هستید و یا زمان ماندگاری غذا در معده شما طول می کشد، پیشنهاد می کنیم تا حتما ماش مصرف کنید و از فایده زود هضمی آن بهره لازم را بگیرد.

خواص ماش برای درمان اسهال

برخی از حبوبات از جمله ماش برای درمان اسهال بسیار مفید هستند.  برای این منظور اجازه دهید تا ماش با پوست اش خوب بپزد و سپس میل کنید. به زودی اسهال درمان می شود و سیستم گوارش تان به حالت عادی بر می گردد. ماش و برنج کم‎چرب برای درمان اسهال اثرات مثبت و زود هنگامی دارد.

خواص ماش برای یبوست

یکی از مشکلات شایع در دستگاه گوارش، مشکل یبوست است. سالمندان، کودکان و زنان باردار بیشترین آمار ابتلا به یبوست را دارند. این افراد و کلا کسانی که مشکل یبوست دارند، حتما ماش بخورند چون فیبر بالا در ماش باعث بهبود فرایند هضم می شود و این مشکل در آنها برطرف می شود.

خواص ماش برای قلب

ماش دارای خواص ضد التهابی قوی است که باعث می شود تا از قلب در برابر بیماریها محافظت کند. پس اگر خودتان یا اعضای خانواده دچار بیماریهای قلبی و عروقی هستید، به شکل منظم ماش مصرف کنید.

ماش برای بدنسازان و ورزشکاران دارای چه خواصی است؟

منیزیم یکی از ترکیبات اصلی ماش است که همراه با سایر ویتامین ها، پروتئین ها و سایر مواد مغذی یک منبع غذایی ارزشمند برای ورزشکاران به حساب می آید. خوردن ماش سلامت و تنظیم ضربان قلب ورزشکاران را به دنبال دارد.

مصرف ماش برای  بافت های عضلانی

در درمان و ترمیم بسیاری از ضایعات و مشکلات بافت های عضلانی، عنصر منیزیم کارساز است و تاثیر زیادی دارد. ماش همانطور که قبلا گفتیم برای رفع مشکلات عضلانی به واسطه وجود منیزیم دارای خاصیت قابل ملاحظه ای است.

خواص ماش برای لاغری و کاهش وزن

ماش در زمره حبوباتی به شمار می رود که دارای میزان بسیار کمی کالری است؛ اگر می خواهید تناسب اندام در شما رعایت شود و یا در حال سوزاندن چربی های اضافه هستید، حتما ماش بخورید. گفتنی است که در طب سنتی بر مصرف ماش با هدف کاهش وزن توصیه بسیار شده است.

خواص ماش برای اشتها

علاوه بر این که ماش دارای کالری کمی است، خاصیت دیگری هم دارد و آن این که با مصرف ماش احساس سیری عجیبی در بدن به وجود می آید، و به عبارت ساده تر، باعث کاهش اشتها می شود. برای همین خاصیت ماش است که مصرف آن برای افراد چاق به شدت توصیه می شود.

خواص ماش برای فشار خون

از جمله خواص مهم ماش، کاهش و کنترل تحرکات عروق خونی در بدن است. با این  خاصیت ماش می توان فشار خون بالا را کنترل کرده و آن را کاهش داد.

ادامه مقاله خواص ماش در پارسی نو