باران باش و ببار و نپرس کاسه های خالی از آن کیست.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آب و هوای اقتصاد ایران در بهار سال ۹۵ چقدر بهاری بود؟

آب و هوای اقتصاد ایران در بهار سال ۹۵ چقدر بهاری بود؟

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اقتصاد ایران

افزایش ۲۳۰ درصدی سرمایه گذاری در کارگاه صنعتی بزرگ | افت سرمایه‌گذاری در ساختمان

  افزایش تولید و صادرات نفت در بهار امسال از شاخص ترین موفقیت های دولت بحساب می آید که باید در کنار افت سرمایه گذاری در بخش مسکن از آن ها به عنوان بهترین و بدترین موضوعات اقتصاد کشور یادکرد.

به گزارش خبرآنلاین، بانک مرکزی در گزارشی که از نماگرهای اقتصادی کشور در سه ماهه اول سال جاری منتشرکرده، تصویری از شاخص های مهم اقتصاد ایران ارائه داده ولی همچنان از اعلام جزئیات نرخ رشد اقتصادی خودداری شده است.

بده بستان‌های خارجی دولت

در بخش نماگرهای خارجی این گزارش آمده است”تراز حساب جاری کشور در بهار امسال ۵۲۳۱ میلیون دلار، تراز بازرگانی هم در حوزه کالایی ۶۵۲۲ میلیون دلار بوده است. ارزش صادرات کالا به قیمت فوب در بهار سال ۹۵ رقمی در حدود ۱۸۹۰۵ میلیون دلار و ارزش واردات به قیمت فوب در همین مدت حدود۱۲۳۸۳ میلیون دلار بوده است. ارزش کل بدهی های خارجی ایران در پایان خرداد ماه سال جاری به ۷۵۷۱ میلیون دلار است”.

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اقتصاد ایران

تصویر اوضاع مالی دولت

تصویری که نماگرهای اقتصادی در بهار امسال از وضع مالی دولت ارائه داده اند به شرح ذیل است:

دولت یازدهم در بهار امسال ۲۱۱،۲ هزار میلیارد ریال درآمد داشته، پرداخت های هزینه ای دولت به ۳۶۸،۸ هزار میلیارد ریال رسیده، از محل فروش یا همان واگذاری دارایی های سرمایه ای ۴۴،۳ هزار میلیارد ریال درآمد کسب کرده و برای تملک دارایی های سرمایه ای که عمده آن را طرح های عمرانی تشکیل می دهند تنها ۱،۴ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است. به این ترتیب کسری تراز عملیاتی و سرمایه ای دولت به ۱۶۰،۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

افزایش تولید و صادرات نفت

دولت در بهار امسال روزانه ۳ میلیون و ۵۴۴ هزار بشکه نفت تولید کرده که ۴٫۹ درصد بیشتر از بهار ۹۴ بوده است. از این مقدار تولید ۲ میلیون و ۸ هزار بشکه صادر شده که ۱۲٫۸ درصد بالاتر از سه ماهه اول سال ۹۴ است.

افزایش سرمایه گذاری در کارگاه های صنعتی بزرگ

شاخص تولید در کارگاه های بزرگ صنعتی با ۲٫۷ درصد افزایش در بهار امسال نسبت به سال پایه ۹۰ به ۸۹٫۹ رسیده است. در فصل مورد بررسی ۳۱۱۱ فقره جواز تأسیس واحدهای صنعتی صادر شده که ۶٫۳ درصد کمتر از فصل مشابه در سال ۹۴ است. در عوض سرمایه گذاری انجام شده در این جوازها با ۳۶٫۶ درصد افزایش به ۲۹۸ هزار میلیارد ریال بالغ شده است. در بهار ۹۵ حدود ۱۰۹۴ پروانه بهره برداری صنعتی با ۸۱،۹ هزار میلیارد سرمایه گذاری صادرشده که به ترتیب ۱۰٫۶ درصد و ۲۳۰٫۶ درصد بیشتر از بهار ۹۴ بوده است.

 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , اقتصاد ایران

کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان سازی

سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید طی بهار امسال با کاهش محسوس ۲۳٫۶ درصدی مواجه بوده و به ۱۵۱،۳ هزر میلیارد ریال رسیده است. بیشترین کاهش سرمایه گذاری در تهران با منفی ۳۵٫۶ درصد بوده و در شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری به ترتیب ۱۲٫۵ و ۲۶ درصد کاهش سرمایه گذاری رخ داده است.

تولید در کدام بخش ارزان تر شد؟

شاخص کل بهای تولیدکننده در بهار ۹۵ عدد ۱ ثبت شده که ۲٫۷ درصد نسبت به بهار ۹۴ افزایش داشته است. شاخص بهای تولیدکننده درکشاورزی با ۰٫۷ درصد رشد منفی به منفی یک، شاخص صنعت با ۰٫۶ درصد رشد منفی به ۲  و شاخصکل بهای کالاهای صادراتی با منفی ۱۳٫۴ درصد رشد به ۲٫۷ منفی رسیده است. به این ترتیب بیشترین کاهش را در شاخص بهای تولید کالاهای صادراتی شاهد بوده ایم.

وضعیت حساب سرمایه

خالص حساب سرمایه کشور در پایان خرداد ماه امسال منفی ۵۰۲۲ میلیون دلار بوده؛ از این مقدار منفی ۵۵۴۸ میلیون دلار کوتاه مدت و ۵۲۶ میلیون دلار بلندمدت بوده است. ذخائر بین المللی کشور هم در بهار امسال ۶۱۷۱ میلیون دلار منفی شده است.

آب و هوای اقتصاد ایران در بهار سال ۹۵ چقدر بهاری بود؟